Kraftigt skærpede krav til dokumentation af udførte egenkontroller indenfor brandområdet bliver nu nemmere at håndtere for Coop. I samarbejde med TIMESAFE har Coop nemlig udviklet en brugervenlig og intuitiv løsning, som gør det nemt for de driftsansvarlige i butikkerne at opfylde lovkravene til egenkontrol.
Egenkontroller indenfor brandområdet er en væsentlig del af de lovpligtige eftersyn, der ifølge Bygningsreglement 2018 (BR18) løbende skal udføres og dokumenteres af bygningsejere. Kravene til at kunne fremlægge fyldestgørende dokumentation er skærpet i BR18 og er i dag alene bygningsejerens ansvar. De skærpede dokumentationskrav udfordrer mange bygningsejere – og specielt dem, der har en stor portefølje. Den nye løsning skal gøre det hele meget nemmere for alle.
Fra komplekst til Enkel Digital Egenkontrol
Brandområdet er nok det fagområde, hvor vi oplever allermest opmærksomhed fra vores kunder og markedet i det hele taget. Brand er et enormt komplekst område for mange at finde rundt i og i særdeleshed at få håndteret i praksis. Det er netop med afsæt i kompleksiteten, at vi så et potentiale i at kunne gøre en forskel gennem vores løsninger. Vi taler med mange, der oplever at få mange flere påbud end før og bøderne er også begyndt at dukke op flere og flere steder. Vi vil selvfølgelig meget gerne bidrage til både bedre sikkerhed og bedre økonomi”, siger Steen Olsen, direktør i TIMESAFE
Elgiganten og TIMESAFE har tidligere udviklet den løsning, som i dag går under navnet BR18 Brandpakken og som er en click-on del af TIMESAFE platformen. BR18 Brandpakken gør det muligt at dokumentere anlæg og brandtekniske installationer i detaljer, samle dokumentation og – som det helt centrale – at planlægge, udføre og dokumentere alle lovpligtige eftersyn i henhold til DKV-skemaet i BR18.
Egenkontrollerne, som er en del af BR18 Brandpakken, er nu blevet udbygget yderligere i samarbejde med Coop, så den kan anvendes som en selvstændig løsning, kaldet Enkel Digital Egenkontrol, eller som en del af den samlede løsning, som BR18 Brandpakken er, hvor også service og inspektionseftersyn håndteres.
Fokusområder i egenkontrol-løsningen
Enkel Digital Egenkontrol har haft følgende, primære fokusområder i udviklingsfasen:
- Den skal favne og opfylde de lovpligtige eftersynskrav med afsæt i Bygningsreglementets DKV-skema
- Den skal gøre det muligt at digitalisere styringen, udførslen og dokumentationen af eftersyn
- Den skal være bredt anvendelig – også udenfor Coops butikskæder
- Beredskaberne skal på enkel vis kunne få adgang til en automatisk opdateret, digital logbog
- Den skal være enkel og intuitiv for brugerne!
Alle flueben er sat i forbindelse med udviklingsprocessen og Coop har lanceret den nye egenkontrol løsning. Med det sagt, så er Enkel Digital Egenkontrol ikke en Coop-løsning, men en platformsløsning, der kan anvendes af bygningsejere i bred forstand, og det er der en god grund til.
Charlie Kragdahl, Sikkerhedschef i Coop, der har været meget aktiv i udviklingen af løsningen set fra et kundeperspektiv, udtaler:
Det var selvfølgelig vigtigt for mig, at løsningen hjælper os i Coop. Men når det er sagt, så har det også været et vigtigt fokuspunkt, at løsningen blev tænkt brugbar og relevant for alle andre bygningsejere i Danmark, fordi vi jo alle er underlagt de samme krav og udfordringer. Hvis løsningen er bredt anvendelig, så er det alt andet lige også en nemmere måde for landets beredskaber til at få adgang til dokumentation, og det vil kun hjælpe os alle.”
Enkel, intuitiv og brugerorienteret egenkontrol løsning
Der er masser af gode tanker og intentioner bag løsningen, men det spændende er om den virker i praksis, når først den ruller ud i butikkerne og brugerne skal til at anvende den. Spørgsmålet er dermed: Virker løsningen i praksis?
Enkel Digital Egenkontrol blev lanceret i Coop i midten af september, hvor den blev rullet ud i alle Coop’s ca. 700 egne butikker og præsenteret som et tilbud til de resterende ca. 400 selvstændige butikker. Lanceringen af den nye løsning er gået godt og der er blevet indberettet mere end 1.000 eftersyn allerede i løbet af den første uge og med overvejende positiv feedback fra butikkerne.
Det er vigtigt, at vi gør det nemt for brugerne, der står ude i vores butikker. Specielt i en så spredt organisation som Coop, der på tværs af kæder har ca. 700 egne butikker, og godt 1.100 med de selvstændige, er det vigtigt, at vi kan inddrage de ansvarlige for bygningerne på en enkel og intuitiv måde”, siger Charlie Kragdahl, Sikkerhedschef i Coop.
Smart brandplakat gør løsningen nem og tilgængelig for brugere og beredskaber
Løsningen indeholder en smart feature, som gør opgaven endnu nemmere for både brugere og beredskaberne. Via TIMESAFE platformen kan brugerne i de forskellige bygninger lave en A4 plakat, som printes og hænges op på kontoret, ved indgangen eller hvor det lige passer. Brandplakaten dannes med et enkelt klik i TIMESAFE og indeholder både vejledning, supportinformation og ikke mindst en QR kode, der er unik for ejendommen.
Nem egenkontrol for brugerne
Når brugeren scanner QR koden, kommer han/hun med det samme ind til en oversigt over dagens egenkontroller, hvorfra de nemt kan indberettes og dokumenteres med ganske få klik. Når alle eftersyn er indberettet, er brugerens egenkontroller udført i henhold til BR18’s eftersynskrav. Ud over at finde eftersynsaktiviteter får brugerne også direkte adgang til andre former for dokumentation, som eksempelvis DKV-planer, bygningens brandstrategi, risikoklassificering, digital logbog m.v.
Nem adgang for beredskaberne
Beredskaberne kan scanne den samme QR kode og får her adgang til de samme informationer (DKV-plan, brandstrategi m.v.) og ikke mindst den digitale logbog, som TIMESAFE platformen automatisk danner.
Logbogen, der officielt hedder “Logbog for brandtekniske anlæg og installationer”, skal bygningsejere kunne fremvise til beredskaberne, når de foretager brandsyn. Med TIMESAFE løsningen er logbogen direkte tilgængelig og kan indeholde enten egenkontrollerne alene eller en samlet løsning, hvor både service, inspektion og egenkontroller er registreret sammen med eventuelle ad hoc opgaver, der har været udført ud over de lovpligtige eftersyn.
Stor interesse for nemmere håndtering af brandeftersyn
Både op til og i særdeleshed efter lanceringen har TIMESAFE allerede oplevet voldsom interesse for løsningen og flere kommuner og private virksomheder har allerede tilmeldt sig løsningen.
De skærpede dokumentationskrav, mange flere påbud og udsigten til potentielle bøder eller det, der er værre, har helt klart øget efterspørgslen efter vores løsning”, siger Steen Olsen fra TIMESAFE.
Den store interesse glæder også Charlie Kragdahl fra Coop, for udviklingen af en bredt anvendelig løsning var en vigtig del af tankerne bag udviklingsforløbet.
Der er bare så mange fordele ved den her løsning, men helt grundlæggende har vi lavet den sammen med TIMESAFE for nemmere at kunne opfylde lovkravene på en enkel og brugervenlig måde. Vi er meget tilfredse med den løsning, vi har fået skabt sammen med TIMESAFE og er glade for, at andre også er interesserede, for så har vores tanker ikke været helt forkerte”, siger Charlie Kragdahl, Sikkerhedschef i Coop.
FAKTA & INFORMATION Coop er Danmarks største dagligvarekoncern og tæller ca. 700 egne og ca. 400 selvstændigt ejede butikker på tværs af kæderne Fakta, Coop365, Kvickly, Irma, DagliBrugsen og SuperBrugsen. KONTAKTPERSONER Charlie Kragdahl, Sikkerhedschef i Coop: [email protected] / 51594742 Troels Ejsing Bak, Salgschef i TIMESAFE: [email protected] / 61105113 Steen Olsen, Direktør i TIMESAFE: [email protected] / 20908257. |